Cliëntenraden van Careyn
Careyn vindt het belangrijk dat haar cliënten meedenken, meepraten en ook meebeslissen over zaken die voor hen belangrijk zijn. De cliëntenraad vertegenwoordigt hierbij de cliënten en komt op voor de belangen van de cliënten.
Een nadere kennismaking
Voor wie?
De cliëntenraad vertegenwoordigt de bewoners van de verzorgings-
en verpleeghuizen, de gasten van de dagbebesteding, cliënten
thuisbegeleiding en de cliënten die in de wijk verzorging en
verpleging krijgen.
Over welke onderwerpen?
De cliëntenraad praat mee en adviseert over onderwerpen die alle
cliënten aangaan. Hierbij kunt u denken aan onderwerpen als:
- Voeding: keuzemenu's, tijdstip van eten, gezelligheid rond het
eten;
- Sluiting van tehuizen en verhuizingen;
- Veiligheid: valpreventie, medicijnverzorging, voorkomen van
diefstal;
- Zorg thuis: beperken van het aantal verschillende medewerkers
dat bij mensen thuis komt, identiteitspasjes voor medewerkers;
- Activiteiten en ontspanning: het aanbod afstemmen op wat mensen
willen;
- Beleid op het gebied van geestelijke verzorging;
- Verbeterplannen naar aanleiding van tevredenheidonderzoek onder
cliënten;
- Maar ook zaken als het beschikbaar stellen van (draadloos)
internet, de inzet van familieleden en mantelzorgers, en de rol van
vrijwilligers.
Afspraken met de zorgmanager
De cliëntenraad overlegt zeer regelmatig met de zorgmanager en
denkt mee over onderwerpen die voor de cliënten van belang zijn.
Dit zijn geen vrijblijvende bijeenkomsten. De rechten van een
cliëntenraad zijn namelijk in een wet vastgelegd. De leden kunnen
daardoor concrete afspraken maken met de zorgmanager.
De raad vertegenwoordigt U
De raad vertegenwoordigt U
In een cliëntenraad zitten cliënten, familieleden mantelzorgers
en/of mensen die blijk hebben gegeven van grote betrokkenheid bij
de zorg.
Voor een cliëntenraad is het heel belangrijk om contact te hebben
met de cliënten en hun familie/mantelzorgers. Om te weten wat er
speelt, waar dingen goed gaan of juist niet. Alleen dan kunnen zij
ook echt opkomen voor de belangen.
De leden van de cliëntenraad bezoeken daarom regelmatig
bijeenkomsten van cliënten en familieleden, zoals het
huiskameroverleg. Daar halen zij veel informatie vandaan. Ook zijn
er raden die cliënten die in de wijk verzorging en verpleging
krijgen thuis bezoeken.
Individuele klachten?
De cliëntenraad is er niet voor individuele klachten. Daarvoor
kunt u altijd terecht bij de medewerkers en het management. Wij
raden dit ook aan. Onze ervaring is dat zij klachten van cliënten
heel serieus nemen en hun best doen om het op te lossen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de werkzaamheden van de cliëntenraad? Of
heeft u een idee in het belang van de cliënten. Of denkt u erover
om lid te worden? Mail dan aub naar clientenraden@careyn.nl. Vermeld daarbij
de plaats waar de zorg plaats vindt.
We horen graag van u!